کد مطلب:1593 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:305

احکام رهن


2309- رهن آن است كه انسان مالی را نزد دیگری ( گرو طلب یا مالی كه ضامن او می باشد ) قرار دهد كه اگر آن طلب یا مال را نپرداخت , بتواند عوض آن را از آن مال بدست آورد.



2310- در رهـن لازم نـیـسـت صیغه بخوانند و همین قدر كه گرو دهنده مال خود را به قصد گرو بگرو گیرنده بدهد و او به همین قصد بگیرد رهن صحیح است .



2311- گروه دهنده و كسی كه مال را گرو می گیرد باید بالغ و عاقل باشند و كسی آنها را مجبور نكرده باشد و نیز باید گرو دهنده مفلس و سفیه نباشد.



( مـعـنـای مـفـلـس و سـفـیه در مساله ( 2262 ) گذشت ) ولی اگر مفلس باشد لیكن مالی را كه گرو می گذارد مال او نباشد یا از اموالی نباشد كه از تصرف در آنها منع شده اشكال ندارد.



2312- انـسـان مـالی را می تواند گرو بگذارد كه شرعا بتواند در آن تصرف كند و اگر مال كس دیگر را با اجازه او گرو بگذارد صحیح است .



2313- چـیزی را كه گرو می گذارند , باید خرید و فروش آن صحیح باشد , پس اگر شراب و مانند آن را گرو بگذارند درست نیست .



2314- استفاده چیزی را كه گرو می گذارند مال مالك آن است چه گرو دهنده و چه كس دیگر باشد.



2315- گـرو گیرنده نمی تواند مالی را كه گرو گرفته , بدون اجازه مالك آن چه گرو دهنده باشد چه كـس دیـگـر ملك كسی كند , مثلا ببخشد یا بفروشد , ولی اگر آن را ببخشد یا بفروشد بعد او اجازه نماید اشكال ندارد.



2316- اگـر گـرو گیرنده چیزی را كه گرو برداشته با اجازه مالك آن بفروشد , پول آن مثل خود مال , گرو نمی باشد , و هم چنین است در صورتی كه بی اجازه او بفروشد و بعد مالك امضاء كند , ولی اگر گرو دهنده آن چیز را با اجازه گرو گیرنده بفروشد كه عوض آن را گرو قرار دهد باید همین كار را بكند و در صورتی كه تخلف نماید معامله باطل است مگر آن كه گرو گیرنده آن را اجازه دهد.



2317- اگـر مـوقـعی كه باید بدهی خود را بدهد , طلبكار مطالبه كند و او ندهد , طلبكار در صورتی كه وكـالت در فروش و برداشت طلب خود از پول آن داشته باشد می تواند مالی را كه گرو برداشته بفروشد و طلب خود را بردارد , و در صورتی كه وكالت نداشته باشد لازم است از بدهكار اجازه بگیرد و اگر دسترسی بـه او ندارد باید برای فروش و برداشت طلب خود از پول آن از حاكم شرع اجازه بگیرد , و در هر دو صورت اگر زیادی داشته باشد باید زیادی را به بدهكار بدهد.



2318- اگـر بدهكار غیر از خانه ای كه در آن نشسته و چیزهایی كه مانند اثاثیه محل احتیاج او است , چیز دیـگری نداشته باشد , طلبكار نمی تواند طلب خود را از او مطالبه كند ولی اگر مالی را كه گرو گذاشته اگر چه خانه و اثاثیه باشد , طلبكار می تواند بفروشد و طلب خود را بردارد.